ניהול מלאי תקין ותהליכי רכש נכונים משפיעים על תזרים המזומנים ורמת הרווחיות של כל ארגון. ניהול רכש ומלאי מהווים את אחת ההוצאות המכבידות על התזרים מזומנים. מיתון, חוסר בביקוש, פגיעה ברווחיות, התחרות בשוק כל זה מצריך דבר אחד – התייעלות. הגישה הנפוצה להתייעלות בארגונים הינה להקטין עלויות ברכש , דהיינו לחפש מחירים זולים יותר ולנהל את המלאי בצורה יעילה יותר ומדויקת יותר באמצעות מערכת ממוחשבת. ניהול מלאי ורכש נכון ויעיל ישפיע ישירות על הצלחת החברה וישפר את תזרים המזומנים שלה.
ניהול מלאי ותהליכי רכש - יעדים בארגון
הפעולות המשפיעות על היעדים וההכנסות של כל חברה הינם: יעד מול ביצוע של מכירות, מלאי, רכש, ניהול ספקים וקבלני משנה, ניהול קוו ייצור ודווח על תהליכי ייצור ושליחת התוצ"ג ללקוח.
קיימים 3 מרכיבים עליהם אחראים מנהלי הרכש בכל ארגון:
אחריות על קיומם של חומרי גלם זמינים במחסן.
הימנעות מחריגה ממלאי מינימום.
הקטנת העלויות ברכישת חומרי גלם.
ניהול מלאי ותהליכי רכש - מרכיבי השוק
מנהלי הרכש מנסים להקטין עלויות ולשפר את תנאי התשלום שהם מקבלים מהספקים ולקבל דחייה במועד התשלום והנחות, במקביל הם מנסים להתמודד עם פערי שערי המט"ח. לעומת זאת הספקים מנסים לקצר במועדי התשלום ולתת פחות הנחות, זאת על מנת לשפר את תזרים המזומנים בארגון ולהקטין את הסיכון לחובות אבודים. עם זאת קיים חשש לאבד לקוחות ויש ניסיון לשמור על הלקוחות הקיימים גם במחירי הפסד.
בתהליך ניהול מלאי, על מנת להתמודד עם מרכיבי השוק וצרכי הארגון:
יש ליצור התאמה בין הרכש לדרישות קוו הייצור ברמת מועדי האספקה ולנסות להשיג תנאי תשלום מועדפים.